Nabídka pro organizace a profesionály
I profesionálové se potřebují postarat o sebe, mít čas a bezpečný prostor na promýšlení pracovních problémů a případů, které řeší, nebo na otázky kolem fungování týmu svých kolegů nebo podřízených, jimž mají jako vedoucí být oporou i vedením. Proto může být velmi užitečné angažovat někoho zvenčí, kdo bude schopen doprovázet procesem změn nebo vývoje v profesi, v týmu, v projektu. Někde je dokonce dáno využívání nezávislého konzultanta zákonem (např. v sociálních službách), jinde je to na dobrovolnosti nebo na vnitřních pravidlech organizací.
Pokud máte zájem si domluvit konzultaci v této oblasti, nejprve se budeme domlouvat o představách, které máte o výstupech z takové spolupráce, o cílech, kterých chcete pro sebe nebo pro své pracovníky dosáhnout. Budeme domlouvat podmínky spolupráce, aby byla transparentní a bezpečná pro všechny zúčastněné (aby ten, kdo je zadavatelem, neměl pocit, že na něj někdo „šije boudu“ za jeho zády, protože se nic nedozví a zároveň aby se zúčastnění nemuseli obávat, že vše, o čem budou hovořit, se vždy dozví jejich nadřízený, který si to pak s nimi vyřídí).
Rámec spolupráce je tedy nezbytné dobře dohodnout, jeho pečlivé vyjednání rozhodně není ztrátou času. Podle zadání pak v konzultacích budou buď převažovat prvky supervize, nebo koučování, více k tématu lze najít v článku Koučování v sociálních službách?
Jako supervizorka jsem pracovala nebo pracuji pro sociální pracovníky z Dětského krizového centra, z Asociace manželských a rodinných poradců, IQ Roma servisu, Centra pro integraci cizinců, Centra sociálních služeb Prahy 2 a dalších organizací. Články, které se váží k sociálním službám nebo sociální práci publikuji v Sociální revue, v tom nejnovějším komentuji některé souvislosti mediálně známých kauz ohrožených dětí,najdete ho zde.
Hotové balíčky služeb, kurz mentoringu nebo trénink soft skills na míru
Tento program je určen výhradně organizacím, kde již máme navázanou spolupráci z dřívějška.
Zahrnuje celkem 4 hodiny práce a – hodinovou přípravnou konzultaci se zadavatelem zdarma, která se vždy uskuteční max.10 dní před konáním samotné týmové konzultace. V přípravé konzultaci si vyberete jedno z níže uvedených témat a upřesníte své zadání podle toho, co v týmu právě rezonuje, domluvíme podrobnosti zakázky. Balíček je vhodný pro týmy od 3 do 10 osob.
V samotné týmové konzultaci (3 hodiny) budu vést a facilitovat týmovou diskusi tak, aby váš tým mohl co nejlépe využívat všech svých silných stránek a uplatňovat je při náročných situacích v praxi. Podle velikosti týmu využívám různých technik – interaktivní práce v menších skupinách, mapování a vytváření pomocných schémat apod. Vše v respektujícím a spolupracujícím ovzduší
Výběr témat:
- Náš tým a nastavení spolupráce
- Komunikační toky a domlouvání se v týmu
- Náš tým v nejistých časech
Soft skills, life skills, klíčové kompetence, sociální kompetence, efektivní komunikace… Možná ještě tak u efektivní komunikace si většina lidí dovede představit, o co může jít a k čemu je to dobré, ostatní termíny pro mnohé zůstávají trochu tajemné. Souhrnně můžeme říci, že jde o dovednosti, které jsou důležité pro život, a to i p ro ten pracovní, ve škole se jim však v samostatném předmětu nenaučíme.
Tyto “měkké dovednosti” (soft skills) prostupují celým životem, většinou si je ale osvojujeme “jaksi mimochodem”. Je to další úroveň toho, když např. učitel zadá žákům práci ve skupině a ti se kromě řešení daného úkolu učí spolupracovat a nebo když dítě v průběhu svého vývoje doma “odkoukává”, jak jeho rodiče řeší konflikty a podle těchto vzorců pak reaguje i ve svém životě. V případě, že si lidé v týmu nebo vedoucí uvědomují, že pracovní problémy nevycházejí z nedostatku odborných znalostí, ale z toho, jak spolupracovníci a vedení jsou nebo spíše nejsou na sebe “vyladěni”, pak přicházejí ke slovu různé kurzy soft skills včetně komunikačních dovedností.
Různí autoři uvádějí různé výčty soft skills, obvykle se mezi ně řadí:
- komunikační dovednosti
- budování týmu
- týmové řešení problémů
- schopnost sebereflexe
- myšlení v souvislostech
- umění dávat zpětnou vazbu
- schopnost myslet koncepčně
- otevřenost vůči možným změnám
- schopnost průběžně se učit novým věcem
- zvládání konfliktů, vyjednávání
- zdravě se prosazovat
- umění pracovat s časem
- …
Součástí kvalifikace zkrátka dnes nejsou jen tvrdé znalosti (hard skills”), ale i ty měkké – bez komunikace, vyjednávání, rozhodování, řízení, spolupráce, plánování se prostě neobejdeme. K čemu by pak byly všechny skvělé myšlenky a originální nápady, když by se jejich autoři nedokázali o nich domluvit s kolegy, nedokázali by je prosadit nebo nezvládli řídit tým, který je má dále rozvíjet?
Proč “efektivní komunikace a soft skills systemicky”? Protože každé vzdělávání, každý trénink musí “zapadnout jako puzzle” do celkového kontextu, jinak se výrazná část jeho energie ztratí bez užitku. A také proto, že se opírám o systemický přístup jako o zdroj, z něhož čerpám při přípravě všech svých vzdělávacích programů.
Proč trénink? Protože samotné informace si lze zapamatovat, naučit se je, ale bez prožitku nebudou plně využity. Bez interaktivity, bez zapojení účastníků, bez skupinové práce účastníků zůstaneme v půli cesty.
“Myslíme si, že by nám mohly stačit třeba jen 2 hodiny tréninku, šlo by to?” To určitě ne, aby mělo vzdělávání tohoto typu déledobější efekt, je potřeba více hodin a více setkání. Konkrétní nabídka vždy vychází z požadavků zadavatele.
Jaká bude cena tréninku?
Cena vychází z individuálně domluvených podmínek, mimo komerční sféru (neziskový sektor, sociální služby apod.) je možné domluvit slevu.
Součástí služby je vždy úvodní sezení se zadavatelem a se zástupcem týmu, pro který má být trénink určen, kdy vyjasňujeme, co má být cílem, upřesňujeme vzájemné představy a podmínky. Bez tohoto setkání není možné kurz zahájit, je to nutná podmínka. Cenu za toto setkání si zvlášť neúčtuji, platíte pouze za tréninkové hodiny.
První setkání s frekventanty kurzu je určeno k vzájemnému naladění, práci na bezpečí všech zúčastněných a (znovu)nastartování spolupráce a efektivní komunikace uvnitř týmu. Další setkání jsou pak věnována podle domluvy tématům, jež tým potřebuje zvládnout.
Spolu se systemicky orientovanou psycholožkou a koučkou Štěpánkou Podrazilovou nabízíme 24 hodinový kurz Úvod do mentorských dovedností. Proč právě kurz mentoringu?
Z našich zkušeností z práce s organizacemi a jejich pracovníky totiž vyplývá, že velmi často “leží ladem” takové cennosti, jako je umění předávat dovednosti, jež nejde najít v příručkách nebo manuálech nově příchozím spolupracovníkům. Zdá se nám škoda, že tento cenný potenciál je tak málo využívaný a chceme tak naším kurzem otevřít prostor pro změnu.
Kurz nabízíme přednostně pro organizace a ucelené skupiny.
PROGRAM KURZU:
Modul 1 – „Buď tak laskav, nementoruj!“ A nebo raději: “Prosím, buď mým mentorem!“
- úvod – otevření kurzu
- co mentoring je a co není
- kdy a proč je mentoring pro organizaci přínosem
- podmínky pro úspěšné fungování vztahu mentor – mentee
Modul 2 – „A kdo říká, že to máme dělat?“
- význam jasného kontextu a jasného zadání aneb co mají mentor i mentee vědět, než vstoupí do vzájemné spolupráce?
- dobře definované cíle
- kdo je zodpovědný za dodržení cíle, kdo za cestu k němu?
- mentorovo komunikační minimum
Modul 3 – Co všechno mentor předává?
- mentorské dovednosti – techniky vedení rozhovoru 1
- reflektování vlastní mentorské práce
- pomoc a kontrola
- příležitosti a rizika
Modul 4 – „A co já?“ Vlastní mentoringové cíle
- mentorské dovednosti – techniky vedení rozhovoru 2
- poskytování zpětné vazby
- výzvy – práce se stanovením vlastních mentoringových cílů
- shrnutí a ukončení kurzu
Sama nebo s kolegy vytvářím a lektoruji různé kurzy a vzdělávací programy pro sociální pracovníky a další profesionály z pomáhajících profesí, potkat mne nejčastěji můžete v programech, které nabízí konzultační a vzdělávací skupina GI, Profesní komora sociálních pracovníků, Vzdělávací centrum pro veřejnou správu a další organizace.
Všechny kurzy se nějak dotýkají komunikace mezi pomáhajícím profesionálem a klientem, vycházejí ze systemického přístupu a v tomto rámci se pak zaměřují na nějaké konkrétní aspekty (např. propojení se standardy kvality sociálních služeb apod.). Všechny kurzy se nějak dotýkají komunikace mezi pomáhajícím profesionálem a klientem, vycházejí ze systemického přístupu a v tomto rámci se pak zaměřují na nějaké konkrétní. Programy mají různou hodinov ou dotaci, samozřejmě je možné připravit i program šitý na míru zadavateli.
Nově jsem do svého portfolia zařadila také primární prevenci pro školní děti a mládež (více v pestré nabídce preventivních programů organizace Jules a Jim).
Aktuálně nabízené programy:
- Efektivní rozhovor (GI)
- Náročné situace v komunikaci s klientem (PKSP -na tomto odkazu info i o dalších kurzech)
- Úvod do základních postupů kvalitní analýzy a tvorby individuálního plánu ochrany dítěte (VCVSCR)
- Hranice vnitřní a vnější (ASI informační technologie s.r.o.)
Jako lektorka jsem působila také v kurzech organizovaných MPSV v rámci celé republiky pro sociální pracovníky OSPOD v rámci IP Systémová podpora procesů transformace systému péče o ohrožené děti a rodiny.
Většina toho, co učím, vychází ze systemického přístupu – více o něm a sociální práci je možné se dovědět z výzkumu, který jsme spolu s Lenkou Mašindovou zpracovaly v roce 2010 (k dispozici v sekci ke stažení).